Tankar

65 000 tankar om dagen snurrar varje dag i våra huvuden. I alla fall om man ska tro en statusuppdatering jag läste på facebook. Det blir 2708, tankar i timmen 45 i minuten och knappt en tanke i sekunden. 
 
Jag har blivit lite besatt av tanken på att vi tänker 65 000 tankar per dag. Vad är det för tankar? Sedan jag fick reda på att det är så många tankar vi tänker, så har jag tänkt på det flera gånger i timmen. Om jag inte hört talas om det, då hade jag tänkt på något annat under den tiden.
 
Undrar vilka tankar som är gemensamma för många människor och vilka tankar som är unika för mig. Eller unika tankar finns nog inte.
 
Gemensamma skulle kunna vara behosrelaterade tankar, sådan som rör sig runt ämnen så som hunger, törst, sömn etc. Lite mer ovanliga tankar för mig är de där jag numer funderar runt kolonialimen. Tankar som upptar för mycket tid i mitt liv är tankar runt utseende. Tror jag funderar mindre över det än många andra men jag tänker att jag skulle helt kunna låta bli att tänka över det efter att jag gjort mig i ordning på morgonen. Kan ju ändå inte göra så mycket mer efter det. Tankar som förvånar mig när de dyker upp, är matematiska tankar. De dyker upp rätt ofta. Vet inte varför de kommer till mig och vad jag ska göra med dem. Tankar som jag tänker flera gånger i timmen rör min dotter. Tankar jag skulle vilja ha fler av, rör områden där jag ännu inte har någon kunskap och därför inte kan utveckla mina tankar kring. Till exempel, hur fungerar egentligen mobiltelefoni? Hur vet min telefon att den ska ringa just din när jag slår ditt nummer?
 
När jag var lite hörde jag talas om att det fanns en människa som brunnit upp innifrån. Ver inte om det är sant eller ej, men kanske tänkte hen för mycket. Det kanske blev som när man gnider två stenar mot varandra när tankarna gick på högvarv. Och slutligen fattade hen eld. Det är inte troligt men det skulle kunna vara så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0