svar

Jag skrev mina reflektionsfrågor i bloggen igår. Jag tyckte den sista frågan var mest intressant och jag har inte riktigt släppt den. Följande är mitt svar på den och jag säger inte att det är rätt, det är som sagt bara mina reflektioner:

"Jag vet inte hur min situation skulle se ut om jag levde i ett fattigt utvecklingsland. Det beror på i vilken samhällsklass jag var född, vilken utbildningsgrad mina föräldrar hade, om jag bodde på landsbygden eller i en stad/storstad. Så jag utgår ifrån att jag hade ungefär samma bakgrund som här. Jag är född i en familj där akademisk utbildning inte var självklar. Min mamma blev ensamstående mackägare när jag var fyra. Hade vi levt i ett utvecklingsland hade nog min mamma i vissa länder kunnat överta macken medan det varit omöjligt i andra. Men om vi utfår från att jag levde i ett land där min mamma kunnat äga en mack, så tror jag att det gått relativt bra för mig. Kanske hade jag fått jobba i macken, kanske hade min mor kunnat spara pengar så att jag kunnat utbilda mig eller kanske hade jag kunnat överta macken. Jag hade nog, däremot kunnat resa i någon hög utsträckning och jag hade nog heller inte flyttat från byn i första taget. Det beror kanske också på vad jag hade skaffat mig för familjeförhållande. Hade jag varit homosexuell hade det påverkat min livssituation på andra sätt än vad det hade gjort i Sverige, förmodligen. Hade jag haft någon eller åsamkat mig någon funktionsnedsättning är det möjligt att jag hade blivit lämnad till någon institution. Hur mitt liv än skulle se ut har jag svårt att se att jag skulle ha studerat vidare om jag hade haft samma bakgrund där som jag har i Sverige."

Ju mer jag tänker på frågan, ju mer provocerad blir jag. Det är klart att man måste ha förmåga att sätta sig in i olika scenarion, så långt är jag med. Men frågan löd ju:

 "Hur tror du din situation skulle kunna se ut om du levde i ett fattigt utvecklingsland?"
Den utelämnar ju massor. Den lämnar öppet för en massa föutfattade meningar. Såg i det forum där jag kommunicerar med mina klasskamrater, att de flesta använt sig av den generella, onyanserade bild vi har av utvecklingsländerna när de besvarat den frågan. De utgick från att de skulle vara funktionsdugliga, heterosexuella och på något sätt motsvara de normer som finns, förutom att de skulle vara extremt fattiga. Och de flesta utgick även från att de flesta utvecklingsländer ser likadana ut. Men det finns ju enorma skillnader mellan länderna och det finns ju flera samhällsklasser även i ett utvecklingsland. Jag hoppas att meningen med frågan var att vi skulle börja ifrågasätta vår egen utgångspunkt och våra egna normer men jag tror tyvärr inte att så var fallet, vilket är sorgligt. 
 
Skulle kunna skriva hur länge som helst om detta men stoppar här dels för att jag är trött, dels för att jag nu börjar fundera över hur kul det är för er läsare att följa mina studier i detalj...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0