Kräftskiva, alkohol och barn

Jag hade en kräftskiva häromdagen. Det var första festen jag har haft någonsin då jag rekommenderat folk att lämna barnen hemma. Jag har tidigare haft påskmiddagar, nyårsmiddagar och födelsedagsfirande. Så länge maten står i centrum så är det okej att ta med barn, tycker jag. Jag har också vetat att dessa tillställningar inte kommer att gå över styr, även om alkohol serverats.
 
Nu bjöd jag till kräftskiva och mina erfarenheter säger mig att det är något annat. Det har en tendens att bli ganska blöta tillställningar. Därför tyckte jag att det var lämpligt att rekommendera folk att lämna barnen hemma. Jag tycker inte att barn ska behöva se varken sina föräldrar eller andra gäster i ett skick där barnen kan känna sig utlämnade och otrygga. I värsta fall kan barnen bli utsatta för en massa uppmärksamhet som de inte bett om för att berusade människor närmar sig barn på ett ibland ganska obehagligt sätt.
 
Det där med barn och alkohol tycker jag annars är en ganska knepig fråga. Jag tycker inte att barn ska behöva se sina föräldrar i ett hjälplöst skick och även om de inte hamnar i ett hjälplöst skick så kan vissa personer ändra personligheten rejält när de dricker och det måste vara tufft för ett barn att se det och inte riktigt förstå. Dessutom kan konversationerna ta en riktning som gör att de inte är så barnvänliga. Jag vet att man inte kan skydda barn för allt men man behöver inte heller utsätta dem för situationer som man vet inte är sunda för dem. Det är viktigt att de inte förlorar tilltron till vuxna människor och viktigt att de alltid kan känna sig trygga i de miljöer dit vi tar dem.
 
Jag har druckit framför min dotter men jag har även i salongsberusat tillstånd varit noga med att hon inte blivit utsatt för konverationer som hon inte är mogen för. Jag har även varit noga med att varken jag eller någon annan i sällskapet blivit mer fysiska med henne än vanligt. Då syftar jag på ovälkomna kramar och liknande, vi har inte varit i sammanhang där värre saker kunnat ske. Och visst har hon sett människor bli lite för berusade men vi har pratat om det efteråt och jag har inte tyckt att det varit okej och tagit på mig skuld för det.
 
Att jag valde att rekommendera folk att lämna barnen hemma berodde som sagt på mina tidigare erfarenheter av kräftskivor men även på min tro att alkohol i stora mängder och barn inte är en lyckad kombination. Jag vet att några valde att inte delta på grund av detta och jag tycker det är tråkigt att ni inte kom men ni gjorde era barn en tjänst. Inte för att det det blev så farligt blött men det fanns en risk att det kunde bli det och det är nog, tycker jag. Ni satte era barn i centrum och det hedrar er. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0