Hösten, sedd genom positivt skimmer

Jag hatar årstiden som är på ingång. Hata är ett starkt ord men det är det jag gör. Så nu ska jag följa kvasi-Mia Törnbloms råd och skriva en positiv lista om hösten. Vet inte om det egentligen är ett råd från henne men det vore så typiskt henne på något sätt. Jag har läst några rader om vad hon skrivit och sett fragment av tv-program hon deltagit i och tycker mig ha en klar bild av vad hon representerar. "Tänk positivt så blir allt bra!", det är hennes budskap och jag tror inte på henne för fem öre men man ska prova allt minst tre gånger, säger en mycket klokare person än Mia Törnblom. Så jag provar. Och ska prova, minst tre gånger. Hade tänkt skriva min se-positivt-på-hösten-lista enbart till mig själv men tänker att det kanske är någon mer som kan få nytta av den.
 
1. Man kan tända levande ljus i höstmörkret och dricka te.
2. Soppa är som godast på hösten. Med en bit bröd till.
3. Färgerna på den tidiga hösten är extremt vackra.
4. Man kan måla tavlor i lugn och ro utan att folk pockar på ens uppmärksamhet (de orkar helt enkelt inte umgås i mörkret).
5. Jag fyller år. (Kul att bli 42...)
6. Min dotter fyller år.
7. Flera kompisars barn fyller år.
8. Man kan skriva i lugn och ro (se punkt 4).
9. På helgerna kan man umgås med folk (eventuellt, om de orkar).
10. Man kan ägna hösten åt att gå på museum. Skulle behöva uppdatera mig på den fronten.
11. Man kan boka någon rolig teater som muntrar upp. Man ska nog inte se någon tragedi på hösten.
12. Man kan uppdatera facebook så fort man gör något, så ser det ut som man har mycket roligare.
13. Man kan bjuda på höstmiddagar.
14. Man kan bli bjuden på höstmiddagar(???).
15. Man ska alltid se till att ha ett paraply i handväskan, så ordnar sig allt.
16. Man kan plocka svamp.
17. Man kan sova länge på morgonen på helgerna.
18. Man får ta fram höstkläderna och känna sig som en ny människa(???).
19. Man kan springa i spåren och njuta av doften av höst.
20. Man kan gå i raggsockor, pyamas och tjocktröja inomhus en hel lördag utan att få dåligt samvete.
21. Jag får tid att städa oftare eftersom det finns färre som orkar umgås.
 
En del saker i listan är lite krystade. Kanske de flesta, om jag ska vara uppriktig. Men om jag läser den tillräckligt ofta är jag säker på att jag kommer att bli hjärntvättad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0