hen

Varför är en del så rädda för ordet "hen"? Förstår verkligen inte det. Det är ju inte tänkt att det ska ersätta orden "han" och "hon" men det måste vara så de tror, de som är rädda för ordet "hen". Jag tycker det är ett jättebra ord! Jag använder det ibland när jag bloggar. Om jag till exempel fikat med en vän så behöver ingen veta om det var en manlig eller kvinnlig vän. Eller om jag ska prata om barn på förskolan. Vi har ju sekretess men vi kan berätta anekdoter typ: "Ett barn la idag en lapp i min låda där det stod att hen älskar mig!" I och med att man använder hen så kan inte ens de man arbetar tillsammans med lista ut vilket barn som lagt den lappen i lådan. Ordet "hen" är också bra för de som inte tycker sig tillhöra ett kön. Eller de vars biologiska kön inte övernsstämmer med deras mentala och/eller sociala kön.
 
Konstigt nog är det ofta de som känner sig hemma i ett biologiskt kön som också överensstämmer med det mentala och sociala könet de känner sig hemma i, som blir mest provocerade av ordet "hen". De som aldrig kommer att bli benämnda som "hen". Ordet "hen" kommer aldrig att påverka dem, vare sig positivt eller negativt, ändå har de otroligt mycket åsikter runt ordet. Det är som om jag skulle ha åsikter runt laguppställningen i landslagsfotbollen. Jag har inget intresse av fotboll, jag kommer inte spela, fotbollen påverkar inte min vardag. Varför ska jag då har åsikter om laguppställningen?
 
Användbara områden för ordet "hen":
* Dokument där man måste värna om sekretess.
* I sammanhang där man kan ersätta han/hon med hen.
* För personer utan klar könsidentitet.
* I vissa typer av texter, till exempel lagar, regler och instruktioner, som man kan behöva syfta på en odefinierad person.
 
Det finns säkert många fler områden som jag inte kommer på just nu. Men jag kan försäkra er om att jag kommer att fortsätta kalla i mina kvinnliga vänner för "hon" och mina manliga vänner för "han" så länge det står klart att de känner sig hemma i det kvinnliga respektive manliga.
 
En parentes: (I gårdagens blogginlägg roade jag mig med att ersätta ordet "man" med ordet "en" som ett experiment men det kändes inte naturligt för mig så jag kommer antagligen fortsättningsvis inte lägga så mycket krut på det. Vi får se.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0