fråga

Jag har påbörjat min kurs och nu är det ju så att jag väljer kurser utifrån mitt eget intresse så jag tycker att alla frågeställningar är intressanta. Men dessa frågor tycker jag är intressanta för alla att fundera över:
  • Hur ser du på relationen mellan globalisering och utveckling i ett globalt perspektiv?
  • Vilka positiva resp. negativa aspekter kan du se av globaliseringen utifrån din egen situation och utvecklingsmöjligheter (t.ex. utbildning, arbete)?
  • Hur tror du din situation skulle kunna se ut om du levde i ett fattigt utvecklingsland?
Jag har funderat och vänt och vridit på dessa frågor. Jag svarade med utgångspunkt från diskrimineringsgrunderna men funderade även utifrån kulturella och språkliga perspektiv. Hade såklart en del andra perspektiv också men bestämde mig för att utlämna det ekonomiska perspektivet eftersom jag känner att det är så många andra som är ekonomiskt medvetna. Vi behövde inför denna första uppgift, inte ha litteraturhänvisningar utan denna uppgift var en startpunkt. Vi la upp våra svar på ett forum där vi också ska kommentera minst tre inlägg.
 
Nu undrar jag, hur tänker ni runt dessa frågor? Tycker de är så intressanta att jag ville dela med mig av dem men vill också ta del av era funderingar. Och kanske har ni varken tid eller intresse av att besvara dem men jag kastar ändå ut frågan. Kanske väcker jag i alla fall någon fundering hos någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0