Är miljöfrågor ute?

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/
Vart har miljödebatten tagit vägen? Varför diskuteras den frågan så lite just nu?
 
"I år är antagandet alltså att vi på sju månader och 20 dagar gjort av med vad det tar jorden ett år att få fram. Eller med ett annat sätt att uttrycka det: Vårt levnadssätt i dag kräver ungefär 1,5 jordklot." är ett citat från artikeln som jag länkade till. Och ingen reagerar. Vi pratar inte längre om det. Det är i alla fall min upplevelse. Miljön diskuteras i vissa kretsar men debatten når inte ut.
 
Gemene man bara fortsätter att konsumera och överkonsumera. Nya trender avlöser varandra och det gäller att hänga med, både när det gäller mode, inredning, teknik, nya chartermål m.m. Köttkonsumtionen ökar. Och man känner sig som en irriterande fluga när man påpekar detta i diskussioner. Jag har en känsla av att de allra flesta bara vill sticka huvudet i sanden och blunda för att vi lever över våra resurser. De vill tro att det ordnar sig på något vis. Att någon annan kommer att komma med lösningen.
 
Men lösningen är kanske att vi, precis som man gjorde förr, måste inreda våra hem för ett helt liv, inte för några år. Vi kanske inte måste följa modet slaviskt och ha ny höst- och vårkollektion i våra garderober. Vi kanske kan nöja oss med att äta kött två gånger i veckar och tigerräkor en gång om året. Kanske behöver vi inte byta ut en fungerande dator/tv/mobil mot någon ny så fort chansen ges. Behöver vi ens alla tekniska funktioner som finns i våra teknikprylar nu? 
 
Känner mig som en moraltant och jag lever inte alltid som jag lär. Men jag känner också en stark oro och rädsla inför framtiden. Under tiden jag har läst geologi har det blivit väldigt klart för mig hur allt hänger ihop. Vilka resurser som finns på vårt jordklot och hur mycket vi förstört som har tagit miljontals, ibland miljarder år att bygga upp. Och då pratar jag inte bara om oljan utan om allt vi förbrukat som inte går att ersätta. Om man föreställer sig att jorden skapades på nyårsdagen och att det idag är nyårsafton ett år senare, så har bara människan funnits sista timmen, timmen före tolvslaget. Ändå har vi lyckats förstöra så mycket.
 
Å andra sidan. Ur ett geologiskt perpektiv har vi funnits på jorden en jättejättekort tid. Och alla arter har kommit och gått genom de olika erorna så chansen att vi kommer att överleva speciellt länge, ur ett geologiskt perspektiv, är inte så hög. Så vi kanske gör rätt som suger ut det mesta vi kan ur jorden, nu medan vi har chansen...
 
(sista stycket var ironiskt, måste skriva ut det känner jag, så att ingen tror att jag är på väg mot galenskap och så att ingen får för sig att det är okej att slösa med resurser...)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0